6.3 Verdieping
Meer verdieping?
De excursie behoeft geen klassikale voorbereiding. Een bezoek aan Het Park en de doe-opdrachten in het boekje die ter plekke kunnen worden gemaakt, vormen een volwaardig geheel. Wil je toch meer verdieping geven aan het programma, dan bieden we je hieronder een aantal handvaten.
Ter voorbereiding van de excursie
- Vraag de leerlingen om de website te bekijken. Ze vinden hier informatie over de geschiedenis van het Park en maken kennis met een aantal bewoners. Laat hen een mindmap maken om de informatie te ordenen.
- Spoor de leerlingen aan om in het boekje en op de site te zoeken naar interessante feitjes die goed van pas kunnen komen tijdens De Grote Nationale Hoge Veluwe Quiz. De aantekeningen kunnen ze eventueel maken achter in het boekje.
- Laat elke leerling twee of drie vragen bedenken die hij/zij wil stellen aan de gids.
- Start een gesprek in de klas over ‘natuur’ en de verwachtingen die de leerlingen hebben van hun bezoek aan het Park. Vragen die je zou kunnen stellen:
- Wat is natuur?
- Heb je ook natuur dicht bij huis?
- Wat zijn de verschillen en overeenkomsten met De Hoge Veluwe, denk je?
- Wat verwacht je van je bezoek aan De Hoge Veluwe?
- Waarom is natuur belangrijk voor jou?
- Waarom is natuur belangrijk voor mensen en dieren?
- Hoe denk je dat de natuur er honderd jaar geleden uit zag?
- Hoe denk je dat dat over honderd jaar is?
- Wat zou je graag willen leren en zien in het Park?
Na de excursie
- Speel samen de Grote Hoge Veluwe Quiz. Deel na afloop de diploma’s uit en bespreek de quizvragen na. Welk antwoord zorgde voor verbazing? En welke vraag had iedereen goed?
- Laat de leerlingen in kleine groepjes zelf een quiz maken die de rest van de klas vervolgens kan spelen.
- Op pagina 54-55 kunnen de leerlingen een evaluatie invullen. Bespreek deze samen. Gebruik onderstaande vragen om tot een uitgebreid kringgesprek te komen:
- Wat viel je het meest op tijdens je bezoek aan het Park?
- Wat maakte het meeste indruk?
- Wat als onze school midden in het Park zou staan?
- Wat zou er anders zijn?
- Wat zijn de voordelen?
- Zie je ook nadelen?
- Zou je ook op nachtexcursie durven in De Hoge Veluwe?
- Wat verwacht je daarvan?
- Wat moet je zeker meenemen?
- Daag de leerlingen uit om hun opa/oma/tante/buurman te laten ervaren hoe De Hoge Veluwe eruitziet en wat je er allemaal kunt horen, ruiken, voelen en zien. Dat kan in de vorm van een kort verslag of nieuwsbericht of in de vorm van een tekening.