Achter de schermen

Vrijdag 04 april 2025

Wie het Dienstgebouw van Het Nationale Park De Hoge Veluwe bezoekt of belt,  wordt sinds november vaak te woord gestaan door Petra Geurtsen. Collega’s op kantoor horen haar regelmatig zachtjes neuriën of zingen in het voorbijgaan. Wat houdt de werkdag van deze vrolijke receptioniste in?

Petra Geurtsen bemenst de receptie van het Dienstgebouw een groot deel van de week. Dat betekent dat er een hoop verschillende dingen op haar af komen. Petra: ‘Het is allemaal niet moeilijk, maar wel veel. En hoewel ik na vijf maanden inmiddels best veel weet, weet ik nog lang niet alles. Maar ik help bezoekers en collega’s graag om erachter te komen hoe iets zit. Zo vroeg een collega laatst waar de meterkast in het gebouw zit. Dan gaan we samen op zoek.’

Spin in het web

Bezoekers en leveranciers, telefoontjes, e-mails en post: er is weinig dat níet langs Petra gaat. Ze ziet zichzelf dan ook als een spin in het web. Extra leuk is dat de mensen die zich bij haar melden variëren van monteurs en chauffeurs tot directieleden van bedrijven of organisaties. Ook komt het weleens voor dat Parkbezoekers voor het Dienstgebouw uit de bus stappen, terwijl ze twee haltes verder hadden moeten reizen om het Park in te kunnen. ‘Ik wil graag dat iedereen zich welkom voelt in het Dienstgebouw. In het laatste geval is het wel jammer dat ik deze mensen moet vertellen dat ze een half uur moeten wachten op de volgende bus, zodat ze in Hoenderloo bij de Parkingang kunnen uitstappen.’

Petra werkt drie tot vier dagen per week achter de receptie. Een vaste collega werkt de andere dagen en bij ziekte of vakantie worden zij vervangen door vaste invallers die in hun dagelijkse werk voor het Park bij de entrees bezoekers ontvangen. Petra vindt de zelfstandigheid in de functie heel prettig. Als receptiemedewerker run je een ‘eigen winkeltje’ en kun je je werkzaamheden zelf indelen. Als er een bezoeker of collega voor de balie staat of als er iemand belt, kan ze die natuurlijk niet laten wachten. Maar gelukkig zijn er ook veel taken die ze kan plannen. Bijvoorbeeld het digitaliseren van inkomende facturen zodat de collega’s van de administratie er verder mee kunnen. En het bijhouden en bestellen van kantoorartikelen. Ook stelt Petra informatiepakketten samen die bezoekers van het Dienstgebouw, zoals sollicitanten, in een leuk Hoge Veluwe-tasje ontvangen om zich verder te kunnen verdiepen in alles wat het Park doet.

Leuke gesprekken

De collega’s en de werksfeer bevallen ook goed. Petra: ‘Iedereen probeert elkaar te helpen. En alle collega’s zijn erg toegankelijk. Met de collega’s van Bedrijfsvoering die vooral buiten werken, heb ik altijd leuke gesprekken. Zij hebben geen vaste werkplek op kantoor, maar gebruiken de flexplekken achter de receptie. Hen spreek ik dus regelmatig.’ Petra vertelt verder: ‘Wat heel prettig was: toen ik hier begon, was alles door mijn voorgangster Kitty zo netjes en gestructureerd vastgelegd dat ik heel snel en makkelijk mijn weg kon vinden. Alles staat op papier in handige procedures. Erg plezierig, want ik houd zelf ook van structuur.’

Petra geniet erg van de omgeving van haar werkplek. Bijna elke lunchpauze maakt ze met collega’s een wandeling door het bos en langs Jachthuis Sint Hubertus. Toen ze na de sollicitatierondes aangaf graag langs te komen om wat meer gevoel bij het Park en de werkzaamheden te krijgen, kreeg ze een rondleiding door een deel van het Park en het Jachthuis. ‘Daardoor was ik om en zei ik ja tegen de baan.’ Dat die keus de juiste was, blijkt uit het feit dat haar collega’s Petra regelmatig zingend aantreffen. ‘En ik kom tegenwoordig vaak vrolijk thuis van mijn werk.’